O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.
Koleją do Lwowa z Tomaszowa? Tak, to realne!

Koleją do Lwowa z Tomaszowa? Tak, to realne!

Wczoraj w Rawie Ruskiej odbyło się kolejne już spotkanie burmistrza Wojciecha Żukowskiego z przedstawicielami lwowskiego samorządu na temat przywrócenia połączenia kolejowego Bełżec – Rawa Ruska i budowy połączenia nowoczesnej kolei z Tomaszowa Lubelskiego
Stronę ukraińską reprezentowali: gubernator lwowski Maksim Kozicki, poseł do dumy państwowej Tistyk Rostyslav i mer Rawy Ruskiej Iwan Iwanusa. Podczas briefingu prasowego na dworcu kolejowym w Rawie Ruskiej Burmistrz Żukowski przedstawił plany CPK, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. „szprychy nr 5” Trawniki – Bełżec.  Wszyscy zgodzili się, że jest cel możliwy do osiągnięcia, bo obu stronom na tym bardzo zależy. –„To połączenie kolejowe do Rawy Ruskiej i dalej, do Lwowa pozwoli na ożywienie gospodarcze w naszych regionie, ułatwi podróżowanie i zlikwiduje wykluczenie komunikacyjne wielu mieszkańców małych miejscowości przygranicznych”- powiedział Wojciech Żukowski.
 
Przypomnijmy plany i zamierzenia CPK „szprychy wschodniej”:
- W ramach tej inwestycji powstanie w sumie ok. 90 km nowych torów. W jej skład wchodzi budowa odcinków linii kolejowych: nr 54 Trawniki - Krasnystaw i 56 Wólka Orłowska - Zamość - Tomaszów Lubelski - Bełżec. W rejonie Zamościa część przebiegów zakłada przejście pod miastem tunelem, co wiąże się z budowę podziemnej stacji pasażerskiej.
Budowa linii umożliwi szybkie połączenia południowej części województwa lubelskiego z Warszawą i CPK, ale nie tylko.
– Dzięki planowanej linii Tomaszów Lubelski i Bełżec zostaną włączone do sieci kolejowej, a Zamość i Krasnystaw do sieci połączeń dalekobieżnych. Docelowo trasa stanie się częścią korytarza międzynarodowego w kierunku Lwowa – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Przygotowywana budowa tego odcinka – tzw. szprychy nr 5 – oznacza liczne korzyści dla pasażerów. Zapewni on skrócenie przejazdu do Warszawy: z Krasnegostawu do 2 godz., z Zamościa do 2 godz. 15 min (obecnie ta trasa zajmuje koleją ponad 5 godz.), a z Tomaszowa Lubelskiego w 2 godz. 30 min. Dzięki tej inwestycji trasę z Zamościa do Lublina da się pokonać w 50 minut. Czas przejazdu szprychą nr 5 z Lublina do Warszawy wyniesie półtorej godziny. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.
Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane – na odcinku między Trawnikami i Zamościem – mają ruszyć w 2023 r. i potrwać do końca 2027 r. Budowa odcinka do Bełżca powinna ruszyć w 2029 r., a dopuszczenie do eksploatacji jest planowane na 2032 r. Pociągi będą jeździły tędy z prędkością do 250 km/h. Przyjęte parametry projektowe (np. zastosowane promienie łuków) umożliwią podniesienie prędkości w przyszłości, jeśli będzie taka potrzeba.